1. KÖP PÅ HAVANNA SKO

Ett bindande köpeavtal har inte ingåtts med Havanna Shoes förrän du har fått en orderbekräftelse från Havanna Shoes. Havanna Shoes lagrar inte själva orderbekräftelsen efter att den har skickats till kunden.

2. PRISER

Alla priser är inkl. 25% moms och i danska kronor, där inget annat nämns.
Priserna gäller endast inom Danmarks gränser, exkl. Färöarna och Grönland.

Bokningar görs för:
  • Valutaförändringar
  • Force majeure
  • Misslyckad leverans
  • Avgiftsförändringar
  • Slutsåld artiklar och tryckfel

3. FÖRSÄLJNING ALLMÄNT

Det angivna priset vid beställningstillfället är gällande beställningspris.
Hämtningsvaror faktureras till gällande pris vid beställningstillfället och priset ändras INTE vare sig vid prisfall eller höjning.

4. SÄRSKILT OM BUTIKSFÖRSÄLJNING

Butiksförsäljning: köp gjorda i våra Havanna Shoes-butiker.
Vid butiksförsäljning gäller 30 dagars returrätt kontant mot uppvisande av giltigt kvitto.
Varan ska returneras i original och obruten förpackning då varan i efterhand ska kunna säljas som ny.

5. FRAKT & LEVERANS (Gratis frakt vid köp över DKK 499*)

Hos Havanna Shoes strävar vi alltid efter att leverera din beställning inom 1-2 dagar i samarbete med GLS. Leveranstiden kan variera i förhållande till helger, helgdagar, allmänna helgdagar samt nystartade försäljningar eller eventuella förseningar från leveransleverantörens sida.
Reservationer görs för slutprodukter och försenade leveranstider hos Havanna Shoes grossister.
Vi har satt ihop några fraktalternativ som är snabba, billiga och flexibla. Du har möjlighet att välja den fraktmetod som passar dig bäst. Du kan välja mellan följande.

Leverans till valfritt utlämningsställe - GLS Pakkeshop (39,- gratis över DKK 499)

Välj leverans till ett valfritt leveransställe, det är enkelt och billigt. Du kan välja mellan många olika alternativ, välj detta alternativ och ange ditt postnummer, så får du alla alternativ för platser där paketet kan hämtas ut i ditt område. Om du anger ditt mobilnummer får du ett sms med information när paketet är klart för uthämtning.

hämta i butik
Leverans till butik - måndag till fredag. Du får ett sms när din beställning är klar för hämtning.

När du får ett meddelande om att paketet är klart för hämtning kommer det att stå "ditt paket från Footzone" är klart.

6. AVBOKNINGAR

Om du vill avbryta eller avbryta en beställning som redan har lagts ska detta i allmänhet göras genom att skicka ett e-postmeddelande märkt "Avbeställning". Beställningstid och beställningsnummer ska visas här.

Har du fått en orderbekräftelse pr e-post kan denna returneras till avsändaren med texten "Avbokning!" infogat i ämnestexten. Avbokning måste göras innan 11.00 samma dag som beställningen görs.

7. BETALNING

De möjliga betalningsmetoderna är:
  • Dankort
  • Diners Club
  • Mobilepay
  • Postförskott
  • Efter överenskommelse (endast företag)
  • Handelsfinansiering
  • Kontanter (endast butiksförsäljning)

Det finns ingen möjlighet till förskottsbetalning då kundens rättsliga ställning här är betydligt sämre än vid andra betalningsformer.

Betalningssätt 'EFTER AVTAL' kan endast användas av företag och offentliga institutioner, och endast om du tidigare har skaffat ett betalningsavtal med Havanna Shoes. Vill man ha ett sådant avtal kan det göras här för privata företag och här för offentliga företag.

8. KLAGOMÅRÄTT

2 års garanti beviljas på produkter köpta från Havanna Shoes. Skillnaden mellan reklamationsrätt och garanti kan ses under Köpregler. Om det finns ytterligare reklamationsrätt eller garanti kommer detta att framgå separat på fakturan.

Skulle produkten oväntat gå sönder under reklamationstiden, repareras den kostnadsfritt på vår eller tillverkarens verkstad.

Skador på produkten som orsakats av driftfel, hanteringsfel, modifieringar eller grovt missbruk från användarens sida omfattas inte av reklamationsrätten. Detta inkluderar även ändring av strömstyrkan som levereras till alla relevanta komponenter.

9. TILLÄMPNING AV REKLAMATIONSRÄTTEN

Reklamation avseende fel och defekter ska anmälas till Havanna Shoes inom skälig tid efter mottagandet av varan.

Kunden uppmanas starkt att göra ett uttalande om produktens fel eller brist i samband med reklamationen, eftersom underlåtenhet att göra detta kan innebära en förlängning av åtgärdsprocessen på grund av felsökning.

Varor som inte omfattas av reklamationsrätten och/eller tas emot utan ordentlig emballage kommer att packas om och ett belopp motsvarande Havanna Shoes utgifter för nödvändig och ordentlig emballage kommer att debiteras.

Havanna Shoes vägrar att ta emot varor som returneras mot postförskott eller som skickas utan porto.

10. RETURNERADE VAROR INTE INNEHÅLLER FEL

När defekta eller felaktiga varor returneras till Havanna Shoes, där ett fel eller defekt, definierat och specificerat av kunden, inte hittas, kommer varorna att returneras till kunden inklusive en provavgift.

Varor bör returneras med kopia av faktura som visar inköpstidpunkt för den reklamerade produkten, eftersom varorna annars kommer att förvaras tills kopia av fakturan finns tillgänglig och ev. felmeddelande på produkten.

11. ANSVARIGA RETURER

Alla produkter som returneras till Havanna Shoes måste vara säkert emballerade.

Havanna Shoes rekommenderar att varan returneras via GLS och att varan skickas som paketpost. På så sätt är det möjligt att spåra paketet i GLS-systemet och detta tar bort alla tvivel om varan har levererats till Havanna Shoes. Dessutom har kunden möjlighet att begära ut paketet om leverans inte skett.

Du har 30 dagars full returrätt från den dag du mottagit dina varor.

12. ÄR DE Tvivlar

Om det dyker upp några frågor rekommenderar Havanna Shoes att du tar kontakt support@havanna-shoes.dk eller på telefon 72197300 måndag-fredag: 10:00-14:00, helg: stängt.

13. SÄRSKILDA BESTÄMMELSER FÖR AFFÄRSDRIFTER

Samma försäljningsvillkor gäller som för konsumenter, dock med följande ändring:
• Det finns ingen ångerrätt för handlare
• Det finns 1 års reklamationsrätt från det ursprungliga fakturadatumet. Byte eller reparation resulterar inte i en ny 1-års reklamationstid
• Havanna Shoes förbehåller sig äganderätten till varor köpta på kredit tills hela köpeskillingen har betalats
Alla kostnader i samband med verkställighet av äganderättsförbehållet står köparen för.
Ränta löper från förfallodagen med 1 % per påbörjad månad.

14. KÖPSREGLER

1. Reklamationsrätt
2. Garanti
3. Bytesrätt
4. Rimlig tid
5. Presumtionsregeln

15. REKLAMATIONSRÄTT

Reklamationsrätten är kundens rätt att klaga på en vara som har fel eller defekter som fanns när varan såldes. Kunden har två år på sig att hitta fel eller defekter i varan, som bevisligen ligger på säljarens ansvar. Bevisbördan ligger på återförsäljaren de första 6 månaderna, de följande 1½ åren hos kunden. Rätten att klaga är kundens lagstadgade rätt.

16. GARANTI

En garanti är ett särskilt avtal som ingåtts mellan köparen och säljaren. Om kunden och säljaren är överens om att det ska finnas två års garanti på en vara, så kan kunden klaga på alla typer av fel och defekter under denna period. I detta fall är det säljarens ansvar att bevisa att felet beror på försummelse från kundens sida. Garanti är inte kundens lagstadgade rättighet.

17. BYTESRÄTT

Konsumenten kan i princip kräva att en vara byts ut istället för att acceptera säljarens erbjudande om att få varan reparerad. Det var tvärtom fram till den 1 januari 2002. Det finns dock en mycket viktig varning: konsumenten kan bara kräva en ersättning om kravet inte medför oproportionerliga kostnader för säljaren i förhållande till en reparation.

18. RÄMLIG TID

I den nya köplagen har konsumenten alltid två månader på sig att reagera efter att ett fel eller en brist på en vara upptäcks. Klagomål inom 2 månader anses därför vara inom skälig tid och därmed i enlighet med lagen. Klagomål kan göras senare än två månader och ändå inom skälig tid, men det får antas höra till sällsynten.

19. PRESUMTIONSREGLEN

Den sista väsentliga ändringen av köplagen är den så kallade presumtionsregeln som innebär att det inom de första sex månaderna efter ett köp antas att felet förelåg vid köpet. Rent praktiskt innebär regeln att konsumenterna tillförsäkras en lättare bevisbörda inom de första sex månaderna och innebär att konsumenten har lättare att få varorna utbytta inom de första sex månaderna.

20. ÅNGERRÄTT

1. 30 dagars ångerrätt
2. Hur man returnerar varan

3. Ansvarsfull retur
4. Är de tveksamma

21. 30 DAGARS ÅNGERRÄTT

Hos Havanna Shoes erbjuder vi 30 dagars returrätt.

Ångerrätten löper från det att varan överlämnas till konsumenten. Skulle köpet ångras inom 30 dagar återbetalar vi varans pris.

För att utnyttja ångerrätten måste varan vara levererad till GLS eller annan transportör senast 30 dagar efter mottagandet.

Förutsättningen för att använda ångerrätten är att varorna returneras i väsentligen samma skick som när de överlämnades. Om varan inte returneras i väsentligen samma skick, använder Havanna Shoes varan efter eget gottfinnande baserat på ett eventuellt försäljningsvärde.

Mjukvarumässigt måste förseglingen vara obruten.

När du utövar ångerrätten, vänligen returnera varan i ORIGINALFÖRPACKNINGEN. Saknade ORIGINALFÖRPACKNINGAR ger oftast en försämring av försäljningsvärdet varför du utifrån en bedömning gjord av Havanna Shoes krediteras ett motsvarande mindre belopp motsvarande försämringen. I värsta fall kan brist på ORIGINAL FÖRPACKNING mm göra att köpet inte kan ångras.

Vid installation av PC-system monterade enligt kundens önskemål föreligger inte längre ångerrätt från det att kunden lämnat samtycke till att installationen påbörjas.

Kostnader för att skicka tillbaka produkten bärs av konsumenten.

Havanna Shoes returnerar beloppet inom 30 dagar i enlighet med avsnitt 12c i konsumentavtalslagen.

22. HUR MAN RETURNERAR VARAN

Det finns tre sätt på vilka du kan returnera varan:
De kan vägra att ta emot försändelsen från posten.
I detta sammanhang ber vi dig att meddela posten att du omedelbart kan returnera varan till Havanna Shoes.
Du kan ta emot varan från posten och därefter, inom 30 dagar, returnera varan till Havanna Shoes.
I detta sammanhang ber vi dig att bifoga en kopia av fakturan för de köpta varorna som dokumentation på att den/de returnerade varan/varorna är köpta från Havanna Shoes.
Du kan returnera varan till någon av våra butiker inom 30 dagar eller skicka varan till vår returadress.
Returadressen är följande:

Havanna Skor Webshop
Ivar Lundgaardsvej 23
7500 Holstebro

CVR: 18962004

Märk paketet "Ångerrätt" och bifoga en kopia av köpfakturan, som bevis på att den/de returnerade varan/varorna är köpta från Havanna Shoes. Beloppet återförs genom återbetalning till det betalkort som användes vid köpet.

Returer på grund av ånger sker på köparens egen bekostnad! Havanna Shoes rekommenderar att varan returneras via Post Danmark och att varan skickas som paketpost. På så sätt går det att spåra paketet i Post Danmarks system och detta tar bort all tvivel om varan har levererats till Havanna Shoes. Dessutom har kunden möjlighet att begära ut paketet om leverans inte skett.

Havanna Shoes vägrar att ta emot varor som returneras mot postförskott eller som skickas utan porto.

23. ANSVARLIG RETUR

Alla produkter som returneras till Havanna Shoes måste vara säkert emballerade.

Havanna Shoes rekommenderar att varan returneras via PostNord eller GLS och att varan skickas som paketpost. På så sätt går det att spåra paketet i PostNord/GLS:s system och detta tar bort all tvivel om varan har levererats till Havanna Shoes. Dessutom har kunden möjlighet att begära ut paketet om leverans inte skett.

24. KVALITETSKONTROLL OCH ÅTERBETALNINGAR

När vi får tillbaka paketet kontrolleras alla medföljande varor och skokartong(ar). Om den returnerade varans skick har försämrats så mycket att det påverkar varans försäljningsvärde förbehåller vi oss rätten att dra av motsvarande belopp från det totala beloppet du får tillbaka. Vi kommer att meddela dig i detalj via e-post om så är fallet. Om den returnerade varan uppfyller kraven för att få ångerrätten utbytt återbetalas det utestående beloppet inom ca. 4 arbetsdagar.

25. ÄR DE Tvivlar

Om det dyker upp några frågor rekommenderar Havanna Shoes att du kontaktar Havanna Shoes på support@havanna-shoes.dk eller på telefon 72197300, måndag-torsdag: 08:30-16:00, fredag: 08:30-15:30 helg: stängt.
Company: Footzone v/Jan Damkjær Nielsen